Καλπάζει η ακρίβεια: «Μαχαίρι» στις δαπάνες ακόμη και στα τρόφιμα
Ακόμη και τις αγορές τροφίμων περιορίζουν πλέον οι καταναλωτές προκειμένου να ανταπεξέλθουν στο συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας που πιέζει ασφυκτικά το διαθέσιμο εισόδημα τους, την ίδια στιγμή μάλιστα που δεν φαίνεται να μπαίνει «φρένο» στις αυξήσεις.
Έτσι, μετά τις περικοπές σε αγορές όπως ρούχα, παπούτσια, είδη σπιτιού και των υπόλοιπων αναγκών που κατατάσσονται στις δευτερεύουσες, πλέον βάζουν «μαχαίρι» ακόμη και στα προϊόντα που αποτελούν βασικά αγαθά.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 67% των καταναλωτών έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε τρόφιμα και γενικά σε είδη του σούπερ μάρκετ. Παράλληλα το σημαντικότερο πλέον κριτήριο στην αγορά τροφίμων αποτελεί η τιμή τους, σύμφωνα το 62% των ερωτηθέντων ενώ με κριτήριο την ποιότητα επιλέγει μόλις το 20%. Σημειώνεται ότι σε αντίστοιχη έρευνα, σχεδόν 1,5 χρόνο πριν, τον Απρίλιο του 2021, το 29% επέλεγε τρόφιμα με βασικό κριτήριο την τιμή.
Η περικοπή των δαπανών στην κατηγορία των τροφίμων αποτυπώνεται άλλωστε και στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας ΙRI, ήδη κατά το 7μηνο του έτους οι συνολικές πωλήσεις (σε όγκο) της κατηγορίας των τρόφιμων υποχώρησαν κατά 1% ενώ σε υποκατηγορίες τροφίμων στις οποίες παρατηρούνται σημαντικές ανατιμήσεις, καταγράφονται υψηλότερα ποσοστά. Όπως για παράδειγμα στα γαλακτοκομικά όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 4,9% καθώς και στα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 5,2%.
Πτώση στην κατανάλωση καταγράφεται όμως, πέραν των σούπερ μάρκετ, και στα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων όπως για παράδειγμα στα αρτοποιεία, με τους καταναλωτές να φαίνεται πως περιορίζουν πλέον ακόμη και το ψωμί.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με όσα επεσήμανε στο CNN Greece ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών, Μιχάλης Μούσιος, τον τελευταίο χρόνο η μείωση της κατανάλωσης στους φούρνους της χώρας, υπολογίζεται πως φτάνει το 20%.
Με τον χειμώνα που έρχεται να προμηνύεται δύσκολος και την ανησυχία των καταναλωτών για το ενεργειακό κόστος να εντείνεται, η τάση για όλο και μεγαλύτερο «μαχαίρι» στις δαπάνες, ακόμη και στα προϊόντα που αποτελούν είδη βασικής ανάγκης εκτιμάται πως θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.
To συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας οδηγεί τους καταναλωτές σε περιορισμό των αγορών τους , σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.
Τα στοιχεία της εταιρείας ΙRI για την περίοδο, από τις αρχές του έτους έως και τον Ιούλιο, δείχνουν πως παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε αξία αυξήθηκαν κατά 2,2%, λόγω των ανατιμήσεων, ο όγκος των πωλήσεών τους μειώθηκε κατά 1,7%. Τον Ιούλιο μάλιστα καταγράφηκε η μεγαλύτερη διαφορά των τελευταίων τριών μηνών, ανάμεσα στην ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία και σε εκείνη σε όγκο.
Οι ανατιμήσεις με βάση τα στοιχεία κατά την ίδια περίοδο, διαμορφώθηκαν στο 4%, ενώ ανά κατηγορία, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα κινήθηκαν μεσοσταθμικά στο 4,1%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο 6,4%και στα προϊόντα για το σπίτι στο 5,3%. Στις υποκατηγορίες προϊόντων τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αυξήθηκαν κατά 9,5%, όπως επίσης τα προϊόντα μαγειρικής, ακολούθησαν τα γαλακτοκομικά με 7% και τα προϊόντα καθαρισμού για το σπίτι με 5,7%.
https://www.cnn.gr/oikonomia/chrima/story
https://www.e-sy.gr/programmatic-statements/
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ Η ΕΝΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου